Helling de

Helling de

De Helling

Aan de oude Leppedyk

Het straatje de Helling was voorheen aan het eind van de Leppedyk, op de plek waar vroeger een helling is geweest. Naast de Stoomkast-later boerderij. Over de Helling en het straatje staat niet veel geschreven. Er hebben toch nog 11 ‘woningen, of wat daar voor doorgaat’ gestaan. Mochten hier foto’s staan of iets anders dat niet juist is, en er niet thuis horen, mail dan naar ‘DIT ADRES‘ en meld ons wat niet goed is. Dan kunnen wij dat veranderen.

Boven de plattegrond hoe ‘de Helling’ was gesitueerd.
Bovenstaand de omnummerlijst van nieuwe straatnamen en huisnummers van voor en ná 1956. Dit zijn de namen van de families die er in 1956 woonden.
De Helling.
De Helling: Raap knipt de heg voor mijn beppe Minke Grossoo-Sijpersma. Raap woonde aan de Boarnswâl. (Foto: © Coby Grossoo)
De Helling.

Foto’s van de familie Wijtten

Wijtten woonde op D 13, later op Helling 4.
Wijtten met zoon Gerard met rug naar Tulner.
Nog een mooie foto van het huis van familie Wijtten.
Boven: In het midden (rechts naast de boerderij) van de foto: De Helling.

Foto’s en tekst van de familie Rozenberg

Bauke Rozenberg: “De helling was het pad dat liep vanaf de Leppedyk naar het westen richting de Boarn tot aan de de schuur en daar ging het naar rechts en met een knik rechtdoor naar de Boarn. Wij woonden achter één van de huizen die op de foto staan. Naast Wieberen en Tjitske Herder (volgens mij broer en zus). Bij ons hield het pad dan ook op. Later is er een doorsteek gemaakt naar de ” Roggemounepaed “.

Foto onder: Omjouwing de Helling. Dit wurd wer in lang verhaal, dus mar wer fierder in it Hollansk. Ik heb het eerder gehad over de afgebroken schuur, die ons huis aan de Helling verstopte. Het is nu wel duidelijk dat daar niet de molen heeft gestaan, dat kunnen we zien op de foto. deze staat verder naar de brug. Ons huis aan de Helling stond met de rug tegen de woning die je boven het boothuis ziet uitkomen (onder de molen) uit ziet komen. Het boothuis hoorde bij de de boerderij (Hijlkema) Achter het boothuis liep een pad (heb ik ook een foto van geplaatst, die liep naar het water. Daar was een “stap”, daar ben ik als jochie van een jaar of 5 in het water gevallen en gered door mijn (latere band maatje “Avonturiers”) Tamme Veldstra. Zijn ouders woonden aan de andere kant op de Bûterwâl. Nog steeds dankje wel Tamme, anders had ik niet kunnen meeschrijven op deze geweldige site. (Info © Bauke Rozenberg)

Allemaal foto’s van de Helling.

Beppe Plantinga met de kleine Bauke Rozenberg.
Bauke Rozenberg op de step nabij de Helling
Griet Rozenberg met zoon Bauke Rozenberg.
De kleine Bauke van Jan en Griet Rozenberg
De helling.
Omgeving van de Helling.
De sloop van De Helling is ingezet: Anne Haayes: “Later is dat tontsje verplaats naar het fietenhok, rechts op de foto. Daarboven op de zolder sliepen wij. In de kamer waren 2 bedsteden, in een er van ben ik geboren. Haast niet voor te stellen, als je deze puinhoop ziet”. Foto zal van ca. ca. 1975 zijn. Op de achtergrond de bouwkraan bij de bouw van Bejaardencentrum Leppehiem aan de Leppedyk.

Onroerend Goed



Heeft U nog vragen, op- of aanmerkingen over dit onderwerp, of een ander onderwerp of heeft u nog iets dat u met ons wilt delen. Wij horen het graag. Alvast bedankt.

Spreekt ons werk u aan, en wilt u ons ondersteunen? Donateur worden kunt al vanaf €8,50 per jaar. Zo kunnen wij ons ‘werk’ blijven doen en kunnen andere bezoekers er ook weer van genieten. Wij horen het graag. Alvast bedankt.

Stiftingakkrumaldennij@gmail.com